Nettside - når er det på tide å investere i ny?

Kontakt oss

"Fei foran inngangen din!" sa bestefar alltid.
- Nettsiden er inngangen og førsteinntrykket du leverer nå.

 

Nettsiden er det første våre potensielle kunder ser. Den er vårt ansikt utad, skaper førsteinntrykket av deg, ditt produkt og ditt firma.

Nettsiden er en investering som skal bidra til trafikk, data, dialog og salg. Den bør være oppdatert, søkemotoroptimalisert, framstå troverdig og gjenkjennelig. 

 "Når vet jeg at det er på tide med å fornye nettsiden" spør mange. 

Du får en god indikasjon om du starter med å se på den og spørre deg selv:

Hvis du svarte "ja" på noen av disse spørsmålene, er det et tydelig varsel om at nettsiden trenger en redesign og oppsett i et nytt og moderne publiseringssystem.

Vi digger vårt nye og moderne CMS-system
(publiseringsverktøy)

Trenger du mer informasjon for å konkludere på om du trenger en ny nettside?  

Da kan du prøve en teknisk helsesjekk på din nettside. Helsesjekk sier noe om den tekniske tilstanden til din nettside, og er noe vi på EKH Grafisk kan gjøre for deg.

En helsesjekk sier noe om den tekniske tilstanden på din nettside, og er noe EKH Grafisk kan gjøre for deg. Da sjekkes både det visuelle og det tekniske:

  1. Framstår nettsiden generelt representativt og oppdatert. Er det førsteinntrykket bra?

  2. Finnes kritiske svakheter (implementeringer, CMS, moduler, plugins, personvern, sikkerhet…)

  3. Er der sider m feil eller som ikke eksisterer. (404)

  4. Bilder som ikke eksisterer

  5. Linker m feil eller ikke eksisterer

  6. Hastighet på lasting – treg lasting og du mister leseren. Vi forventer fart.

  7. Nøkkelordsanalyse. Sjekk om ordene og utrykkene kunden din bruker finnes på nettsiden.

  8. Sidetitler (relevans i forhold til innhold)

  9. Metatitler

  10. Metabeskrivelser (tekst i søk – ingress). Metatitler og metabeskrivelser er et kort utdrag som forteller brukeren hva han/hun kan vente seg på nettsiden. Denne teksten kan være avgjørende på om brukeren velger å gå videre inn og lese mer.

  11. Bildestørrelser og bildeformater. Er bildene i god nok kvalitet og oppløsning?

  12. B­ildebeskrivelser. Bildebeskrivelser gjør bildene søkbare.

  13. Design. Framstår nettsiden ryddig og moderne? Har den universell utforming med gode kontraster og et design som er i tråd med dagens norm og Googles preferanser?

  14. Funksjonalitet. Google belønner nettsider som har god funksjonalitet, er lette å navigere i. Interaksjon bruker og nettside bør være fokusområde.

  15. Innhold. Hjelper nettsiden kundene dine å finne svar på det de lurer på?

  16. Fungerer den god på mobil?

Helsesjekk er litt arbeidskrevende, men ønsker du at nettsiden skal være bra, er det virkelig verd det.

  På bildet: Andreas Dahle på EKH Grafisk sjekker teknisk tilstand på en nettside. (2022)

På bildet: Andreas Dahle på EKH Grafisk sjekker teknisk tilstand på en nettside. (2022)

Deretter kan du gå videre med å se om nettsiden oppfyller de behov du har i dag. Optimalt bør din nettside selge din varer og tjenester 24/7/365, og den bør være en HUB for all din kommunikasjon.

Sjekkliste innhold på nettside

  1. Ta en gjennomgang av strategien, mål og målgrupper. Henvender nettsiden seg til riktig målgruppe?

  2. Tenk igjennom ambisjonene dine. Gjør nettsiden jobben på en god måte?

  3. Gjør en analyse og helsesjekk på nettsiden. Er den synlig?

  4. Tenk over hvordan du vil framstå. Hva er din identitet? Er den visuelle profilen god nok. Har den gått ut på dato, bør den oppdateres for å tilpasse seg dagens og morgendagens mål?  ekh.no/løsninger/profil

  5. Er det på tide med nettbutikk? Netthandelen har skutt fart

  6. Googleannonsering? Alle googler «alt" – bare tenk på deg selv.

  7. Innhold er kjempeviktig. Google belønner godt innhold med god synlighet. Målet må være at din nettside dukker opp med svaret på spørsmålet kunden spør Google om.

  8. Sosiale medier – har du råd til å la vær? (3,5 mill er på face, 87% sjekker hver dag) 2,3 er på insta – 6 av 10 sjekker feeden daglig...)

  9. Er nettsiden tydelig nok på hva du tilbyr? Fokuser på kjerneverdien. (Synlighet er vårt, EKH Grafisk sitt kjerneprodukt - synlighet er kjerneverdien du får fra oss) )

  10. Er nettsiden tydelig nok på hvem du er?

Ta kontakt for en prat:

Besøksadresse: Eikremsvingen 2

Telefon: 71 20 29 70

E-post: post@ekh.no

Direkte: velg din kontakt person

Vil du vite mer?

Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt med deg.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Takk for din forespørsel

Din melding er mottatt og vi vil komme tilbake til deg så snart vi har sett på den.