Grafisk design
Kontakt ossDesign, formgiving, visuell kommunikasjon, kreativ utforming, layout... Kjært barn har mange navn. Å ha et spennende og tiltalende visuelt uttrykk er viktigere enn noen gang.
Vi designer alt av logo og bedriftsprofiler, ikoner, nettsider, trykksaker, kampanjer, profilering og markedsmateriell for alle bransjer. Kunnskap om både digital markedsføring, trykk og produksjon gjør at vi alltid leverer gjennomtenkte designløsninger til alt informasjonsmateriell og til alle flater.
Våre designtjenester
Digital design
Når vi designer nettsider har vi stort fokus på struktur og brukervennlighet. Nettsider skal og må ha godt og relevant innhold, og gode landingssider for både organisk søk og annonsering. Gjennom nøye gjennomtenkt interaksjonsdesign finner vi krysningspunktet mellom forretningsmål og brukerens behov på nettstedet. I tillegg skal den selvfølgelig være fin å se på, oppleves moderne og oppdatert.
Tradisjonell design
EKH Grafisk skreddersyr bokdesign, reklamedesign, kataloger, årsmeldinger, magasin og andre trykksaker. Med eget trykkeri har vi en unik kompetansebredde med optimal tilpasning til mediet du skal benytte.
Grafiske profilhåndbøker
EKH grafisk utvikler gjennomtenkte og gode grafiske profilhåndbøker for både grundere, små og mellomstore bedrifter. Profilhåndboken er et viktig verktøy som legger grunnlaget for en profesjonell, helhetlig og gjenkjennelig identitet og kommunikasjon.
Illustrasjon og infografikk
Illustrasjoner bidrar til særpreg og egenart. Illustrasjoner og infografikk gjør kommunikasjonen enklere tilgjengelig og lettere å huske. Det å ha samme stil på illustrasjoner gjennom hele profilen og på all kommunikasjon bidrar til å skille deg ut og bli gjenkjent.
Oppsummert – hva gjør vi
Nyutvikling
Med utgangspunkt i samtaler med kunde, der ønsker/behov og målgruppe er avdekket, utvikler EKH Grafisk nye konsepter og nytt design til alle medier. Vi prøver å finne litt av sjelen og identiteten, og bidrar til å bygge merkevaren «din bedrift» og «ditt produkt».
Fornyer
EKH Grafisk rehabiliterer og oppdaterer eksisterende logo og profil for å gi det visuelle ansiktet et mere moderne og tidsriktig preg.
Designer
Vi er lidenskapelig opptatt av god design, og kjenner trendene i markedet. Vi setter vår ære i å lage god, skreddersydd design som ikke bare skal være fin å se på, men også fungere.
Forbedrer
En svak logo eller et svakt og ufullstendig design kan ofte forbedres og forsterkes med enkle grep.
Synliggjør
Vi oversvømmes av informasjon og reklame, og det er lett å bli usynlig i dagens bråkete medieverden. Mottakere befinner seg gjerne i mange medier og kanaler, noen ganger også samtidig. For å bli gjenkjent må man ha en helhetlig visuell profil, en klar tanke på hvordan man kommuniserer, og hvordan man vil bli oppfattet. Det er viktig å bruke alle midler for at du skal blir funnet på nett, og gjenkjent. Dette hjelper vi deg med.
Komponerer
Elementer og biter, nytt og gammelt, og ideer fra mange hoder. Dette sys sammen til en helhetlig symfoni - et nytt design.
Hva er egentlig grafisk design?
Grafisk design/formgivning er kunsten å arrangere bilder og tekst for å kommunisere et budskap, og skape forståelse for budskapet.
Dette kan utføres på alle medier, som trykksaker, web og andre digitale medier, film og animasjon, produkter og produktemballasje, skilt, logoer, brosjyrer, reklame, bøker o.l. Praktisering av grafisk design kan spores tilbake til opprinnelsen av det skrevne ord, men det var først i begynnelsen av 1800-tallet at det ble ansett som et eget fag.
Universell utforming
Samfunnet skal legges til rette for mennesker i alle aldre, med ulike forutsetninger og evner. Regjeringens handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet, sier at hele Norge skal være universelt utformet i 2025.
Hva betyr det for deg som skal kommunisere med dine kunder og brukere? Hva bør du tenke på når dokumentet skal kunne leses av alle?
NTNU Grafisk senter har laget retningslinjer for universell utforming. De oppsummerer det slik:
- Velg en font uten seriffer: f.eks Arial, Verdana, Helvetica, Times New Roman er en mye brukt skrifttype, men gir ikke god nok lesbarhet for dårlige lesere.
- Løpende tekst skal ha minimum skriftstørrelse 12.
- Unngå versaler (store bokstaver) og kursiv i den løpende teksten. I overskrifter er det ok.
- Understreket tekst skal forbeholdes hyperlenker.
- Venstre marg skal være rett, høyre takkete/ujevn. Da er det lettere å orientere seg i teksten.
- Sørg for tydelig og permanent avstand mellom ordene.
- Sørg for gode kontraster, for eksempel svart tekst på hvit bakgrunn, grønn tekst på hvit bakgrunn, blå tekst på hvit bakgrunn eller svart tekst på gul bakgrunn.
- Vær oppmerksom ved bruk av negativ tekst (hvit/lys tekst på mørk bakgrunn): For tynn strek i bokstavene kan gi dårlig lesbarhet.
- Unngå tekst på bilder og mønstret bakgrunn. Jevn, svakt farget bakgrunn kan være ok når kontrastene er gode.
Se mer på www.uutilsynet.no/brukerutfordringer/intro-til-universell-utforming/238
I tillegg trengs nok luft. Et tettpakket dokument er tungt å lese og vanskelig tilgjengelig.
Og husk: Dette er minst like viktig når du kommuniserer på nett. Da Google hadde den store oppdateringen av algoritmene for en tid tilbake siden, ble nettsider som ikke var universelt utformet, over natta mindre synlig. De blir nedprioritert i søk.
Ta gjerne kontakt, så tar vi en prat.
Vi er mange kreative hoder med et stort (miljø)hjerte som tenker og skaper. Vi har stor entusiasme og engasjement for yrket vårt – ja, vi er lidenskapelig engasjert i visuell kommunikasjon. På EKH Grafisk kan du forvente veiledning fra start til slutt.
Vil du vite mer om Grafisk design?
Fyll ut skjemaet og vi sender deg mer informasjon.
Takk for din forespørsel
Din melding er mottatt og vi vil komme tilbake til deg så snart vi har sett på den.